.: Myter och fördomar :.

Det förekommer så mycket fördomar, myter och ren hörsägen om de s.k tiggarna på sociala medier. Tiggarna, en grupp människor som till stor del är romer, ibland även kallade EU-migranter.

Benämningen spelar egentligen inte så stor roll, utan det jag mest känner frustration över är hur andra, mer priviligerade grupper av människor, uttrycker sig om dessa tiggare. Dessa människor sprider sina fördomar, sin ilska och sina "egna" historier på nätet och befäster därmed diskrimineringen ännu mer. 
 
Som en motvikt till alla dessa historier som figurerar på facebook och i annan mer eller mindre oseriös media, så har jag nu gjort en investering för min egen skull. Och en investering till min kunskapsbank. Jag var och tittade/lyssnade på utställningen Vi är romer på Forum för levande historia. Det kostade 2 timmar av mitt liv. Och inte en krona mer.

Så nu utmanar jag alla som har en åsikt, oavsett om det handlar om förbud mot tiggeriet eller annat. Gå och se den! Vidga vyerna. Den är helt gratis, och ni får en guidad visning av någon som kan sin historia. Jag hoppas att ni får Hans Caldaras som var en fantastisk berättare.
 
Tjing!

Kommentarer
Postat av: Paulina

Så klokt skrivet. Och tack för tipset. Den ska jag se. Vilken varm och medmänsklig människa du är!

Svar: Tack Paulina! :)
Utställningen gav mig faktiskt en liten tankeställare. Det finns så mycket i vår historia som glöms bort, men som också kan upprepa sig. Vissa saker tar sig bara nya former. Då är det bra med kunskap och ett medvetande.
Busmamman

2015-05-19 @ 19:08:02
URL: http://www.forvaringsdrottningen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0