.: Konsumtion eller välgörenhet :.

Efter att ha läst och blivit inspirerad av min goda vän Malins första Situation Stockholm så bestämde jag mig att nästa gång jag stöter på en hemlös som säljer Situation Stockholm ska jag minsann köpa en tidning.

Idag begav jag mig till Andys lekland i Sickla efter ett tips på nätet om att de hade en barnOutlet. De hade uttryckligen informerat om att endast kontant betalning kunde göras, så jag tog svängen förbi bankomaten. Tänk att i vårt kontokort-samhälle så förekommer knappt riktiga pengar längre. Jo, jag stod emot bra länge. Vägrade kort pga bankernas hutlösa kortavgifter. Ja, jag tycker att de är hutlösa med tanke på att de får spekulera hej vilt med mina pengar på allkontot utan att jag får ett jota i ränta. Men nu har även jag lurats med i bankkorts-träsket. Jag föll för det tjusiga erbjudandet om ett år fritt från avgifter om jag tog ett Maestro. Så därför är jag allt som oftast utan kontanter och det fick jag lösa med att snällt ställa mig i bankomat-kön. 

Tusen kronor blev mitt uttag. Jag bestämde att det skulle bli min maxgräns för inhandling av märkeskläder till barnen. Visserligen som julklappar, men ändå. Tusen kronor är mycket pengar, särskilt när det handlar om kläder till några som redan har så det räcker o blir över. 

Men oj så mycket fina kläder det fanns. Inte hade jag några problem att göra av med den tusenlappen. Hela rasket gick åt och 9 märkesplagg plus 3 par strumpor rikare blev jag. Så med en fylld kasse och tom plånbok gick jag nöjd därifrån.

På väg ut genom stora entrén, möter jag honom. En smutsig människa med ena byxbenet uppdraget av nån underlig anledning. Hör bara "Sitation Stockholm". Jag hajjar till och stannar upp och minns mitt tidigare löfte. Han ser förväntansfullt på mig när det plötsligt slår mig att jag inte har en enda krona kvar i plånboken. Snabbt slår jag ner blicken och skyndar vidare. Fy vilken hemsk människa jag är. Här handlar jag kläder i överflöd och har inte ens mage att titta en hemlös i ögonen och förklara mitt dilemma. Jag skäms. 

På väg tillbaka till bilen gick jag förbi bankomaten igen. Nu har jag en hundralapp i plånboken. Den ska ligga där tills jag träffar en försäljare av Situation Stockholm igen. Då ska jag köpa en tidning. Jag lovar!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Det är inte bara välgörenhet-den är klart läsvärd också!!! Jag läser sällan en tidning med så stort intresse som situation stockholm!! Kram C

2007-12-06 @ 23:01:32
Postat av: Malin

Jag har alltid 40 bagis i fickan, ifall att... God julkram!

2007-12-07 @ 20:36:26
URL: http://www.malinschultz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0