.: En skitsjukdom :.

Varför finns cancer? Varför drabbas vissa och inte andra? Varför griper den tag så i livet och förstör... och förgör?

Jag vill verkligen inte att mina nära och kära eller någon annan över huvud taget ska behöva genomlida det!


Det är en jävla skitsjukdom, det är vad det är!


.: Fan fan... :.

...faan! Nu har det hänt igen. En av mina vänner har drabbats av cancer. Cancer i levern. 35 år och trebarnsmor. Fy fan va livet är orättvist!

Jag finner inga ord... det är bara för överjävligt!


.: Lite torr humor... :.

Tänk va vi skrattar och har roligt hela dagarna när vi jobbar på Garvargatan!

/busmamman (med ny jobbadress) försöker vitsa till det...

.: En trist tradera-affär :.

Som många redan vet så hänger jag en hel del på tradera. Främst så säljer jag mina och barnens urvuxna kläder och annat krafs, men jag är även en hängiven köpare då man kan hitta en massa roliga grejer till fyndpriser som man annars inte skulle finna ute i affärerna. Dessutom så är det ganska så smidigt att handla på nätet, man behöver inte passa några öppettider, ej heller springa runt svettig och trängas med andra stressade kunder i en fullsmockad affär mitt i rusningen. För att inte tala om att äntligen slippa våndas i de förhatliga provhytterna. ;-) Det är ju liksom bara att sälja vidare på tradera om det inte skulle passa...


I de allra flesta fall så har jag varit väldigt nöjd över mina affärer på tradera, men nu har jag tyvärr råkat ut för ett riktigt rötägg till säljare. Det började med att jag budade in en häxklänning som dottern ska få ha till Halloween. Jag betalade in slutpriset plus den fraktkostnad (porto på 33 kr) som stod angivet i auktionsbeskrivningen. So far so good.


Men så några dagar senare får jag en avi från posten där det framgår att jag måste lösa ut en försändelse som saknar både frankering och avsändare.  Då börjar min mailkonversation med denna osympatiska säljare. Den mailkonversationen ska ni nu få ta del av. (ett förtydligande för er som undrar: nadjis är mitt alias på tradera)


Mitt första mail till henne:


"Hej,

Jag skriver till dig för att berätta att jag idag har fått en avi från posten där jag måste lösa ut ett ofrankerat brev för 43:- (33:- i porto plus en exp.avg på 10 kr).


Nu undrar jag om du möjligtvis kan ha missat att sätta på frimärken på ditt paket? (jag väntar inte på något annat paket så jag förutsätter att det här är från dig)?


Det är lätt hänt att missa om man har mycket omkring sig, så jag har full förståelse för att man gör misstag, men undrar samtidigt hur vi löser detta sinsemellan oss, eftersom jag redan har betalt 33:- i porto till dig?


Jag kommer att lösa ut paketet imorgon, och hoppas på att höra av dig så snart som möjligt!


Mvh

nadjis

P.S. Jag bifogar en inskannad bild av postens avi, så att du ser att jag inte lurar dig."


Hennes något intetsägande svar till mig:


"Hejsan, 

Detta är mycket märkligt då jag vägde in paketet på posten och såg dem sätta på frimärkena åt mig...jag är ju inte heller så glad i att betala mer i frakt då jag redan betalat de 33 kronorna du satt in.

Mvh XxxXxx"

  

Mitt svar efter att ha diskuterat fallet med en mailinglista som består av andra säljare på tradera :


"Hej,


Nu har jag diskuterat detta fall med en mailinglista där vi är ett stort antal medlemmar som säljer och köper på tradera. Och alla är samstämmiga. De anser att det är säljarens ansvar att ta detta med sitt postkontor eftersom det är säljaren som i så fall har kvitto på frimärksköpet och även den som vet om det verkligen sattes på frimärken eller ej (köparen kan ju inte vända sig någonstans utan något kvitto eller bevisbörda).

En annan aspekt är att säljaren alltid har ett ansvar att skriva på avsändare på paketet, så behöver man inte få en irriterad köpare som ju faktiskt har uppfyllt sin del i det hela med att betala in överenskommet pris.


Så mitt krav kvarstår, att jag vill ha ersättning för utlagda avgifter på 43 kr!


Med vänliga hälsningar

nadjis

P.S. Så här står det i traderas regler och policys: " Den angivna fraktkostnaden gäller
Om säljaren har uppgett en fraktkostnad så ska det vara din totalkostnad för att få objektet levererat."

Så i detta fall kan man jämföra med att jag betalat totalkostnaden som stod i objektsbeskrivningen och ska alltså inte behöva betala mer.

Det står även så här: "Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt." Detta gäller ju även frankeringen."


3 dygn gick utan att jag fick något svar från säljaren, så jag skickade då detta mail:


"Hej igen,


Idag fick jag paketet med häxklänningen efter att ha betalt in de 43 kr i porto och avgift som avin angav.


Klänningen är jättefin. Det har jag absolut inga synpunkter på. Men nu undrar lite om du har något mer svar till mig? Jag skulle gärna vilja avsluta den här affären på något sätt.


Hör gärna av dig så fort som möjligt så att jag vet hur jag ska göra!


Med vänliga hälsningar

nadjis"


3 timmar senare får jag två mail av henne med 5 minuters mellanrum:


"Hej igen,


Något mer svar? Undrar då om du inte fått det svar ag gett dig eller om du menar att det inte var svar nog åt dig? Vill du att jag ska sätta in 43 kronor till dig?


Hur vet jag att avin du kopierade inte gäller ett annat paket? Vill du ge mig negativt omdöme? Vad är det du vill och vad ställer du för krav på mig som säljare?


Mångavarma hälsningar

DreamCatcher83"


Och så 5 minuter senare kom mail nr 2
:


"Som sagt, hur vet jag att det var mitt paket avin gällde?

Vad har du och mailinglistan för bevis för det?

Självlklart får du dina pengar, så skriv vart jag ska säta in dem!!!

Detta är absolut inga problem för mig i så fall!!!


Men jag hoppas att detta får dig att framstå som en köpare som inte kan rekommenderas, likaväl som du då anser att jag är som köpare!


Hoppas du blir nöjd med din affär!!!


Ha de......."


Då svarade jag henne detta:


"Hej,


Jag har endast fått ett mail av dig innan de två som skickades i gårkväll (kl 21.19 plus 21.24). I det första mailet framgick endast detta:

" Hejsan,

Detta är mycket märkligt då jag vägde in paketet på posten och såg dem sätta på frimärkena åt mig...jag är ju inte heller så glad i att betala mer i frakt då jag redan betalat de 33 kronorna du satt in.

Mvh XxxXxx"


Om du har skickat ytterligare något så har det inte kommit fram till mig. Och av ditt mail så förstod jag inte HUR du ville att vi skulle lösa den här affären. Det är egentligen det jag frågar dig. Alltså, hur tycker DU att vi ska lösa det här?


Jag skickar med en bild av ditt paket, så som jag fick den efter att ha betalt in postens avi. På bilden framgår ganska tydligt att det inte finns några frimärken och att posten har satt på sin egen lapp om att jag har betalt in avin (den som du fick på bild tidigare). Jag hoppas att du känner igen ditt eget paket?


Så, min fråga kvarstår: hur tycker du att vi ska lösa det här?


Med vänliga hälsningar

nadjis"


Då får jag ett svar från henne som lyder så här:


" Återigen hej,


Antagligen har frimärkena fallit av då de antagligen i så fall satt "vanliga" frimärken, som man slickar på, på plasten. Men som jag skrev så ska du då få dina 43 kronor SOM JAG TIDIGARE SKRIVIT I DET MAIL SOM DU BEVISLIGEN FICK EFTERSOM DU SVARADE PÅ DET!!!

Vart sänder jag dessa??? Sedan hoppas jag inte på några vidare affärer med dig och säkert inte du med mig heller!!!!

Hoppas du är MYCKET nöjd med det här svaret!? Annars kan jag inget göra för dig!!!


MVH XxxXxx"


Nu kände jag att det var nog, så mitt avslutande svar till henne blev:


"Hej igen,


Eftersom jag upplever dina mail som både otrevliga och hotfulla, så känner jag nu att vi kan strunta i det hela. Jag överlever utan de där 43 kronorna (de är inte värda ett negativt omdöme som jag misstänker att du kommer att ge mig). Samtidigt så tycker jag att det är tråkigt att vi inte kan nå en överenskommelse så att båda blir nöjda.


Jag vet åtminstone att jag har lärt mig något av den här affären (och förhoppningsvis du med). Och det är hur jag som säljare INTE kommer att bemöta mina köpare i framtiden. Jag är nämligen mån om att mina köpare känner sig trygga och nöjda när de har handlat av mig på tradera.


Nu avslutar jag den här affären. Jag kommer inte att ge dig vare sig positivt eller negativt omdöme (eftersom jag misstänker att jag då får ett hämndomdöme på köpet, trots att det är emot traderas regler, och det är det inte värt).


Hoppas DU känner dig nöjd med din affär!


Mvh nadjis"


En så otrevlig säljare har jag nog aldrig varit med om. Och det är inte värt kampen om 43:-, så därför lägger jag ner det här nu...


Vad vill jag då säga med detta blogg-inlägg? Ja ni.. kanske att det inte alltid går så smidigt som man kan hoppas på... och att kommunikation via mail inte alltid är optimalt. Varken jag eller säljaren lär vara helt tillfreds med hur den här affären sköttes, men jag känner mig ändå ganska nöjd över att jag, vad jag anser, kunnat hålla en god ton jämfört med vad den här säljaren har gjort (sedan kan jag ju småle lite åt mig själv så här i efterhand, för jag kan lova att ilskan kokade i mig medan jag skrev mina välformulerade mail).


Edit (080923): Jag har fått ännu ett mail efter mitt inlägg, så jag kopierar in även det för att inte undanhålla något för någon. Fast jag kan ju tycka att även detta mail är ganska så intetsägande. Hon gör ju inte så där jättemycket för att rätta till saker och ting och jag får tyvärr fortfarande dåliga vibbar av hennes ton...

"Tråkigt att du känner så och att du tror att jag skulle ge Dig ett negativt omdöme...undrar lite varför du drar den slutsatsen. Jag har bara försökt vara tydlig i mina var till Dig och Det enda jag ville var att avsluta affären på rätt sätt men nu är det ju du som inte är villig och tillmötesgående. Jag hade nämligen också kunnat vara utan de där 43 kronorna! Jag har varit och pratat med posten och de kan tyvärr inte hjälpa mig heller och ändå har jag erbjudit mig att ge dig pengarna, så man blir ju lite nyfiken på vad problemet är? Känns lite som att du tar mina svar som påhopp...men det får ju stå för dig! Nåja, Synd att det inte gick att lösa på ett bättre sätt!   Varma hälsningar XxxXxx"


.: Liten och finurlig :.

Hon är liten och finurlig, vår lilla S, 2½ år. I somras kläckte hon en kommentar som vi andra tyckte var lite smålustig. Det är inte så konstigt att våra roade miner uppmuntrade henne, så den kommentaren dyker upp ganska ofta lite nu och då.
Och klart behändig att ta till när man vill frånsäga sig allt ansvar.


- Jag är så liten så jag förstår inte!


;-)


RSS 2.0