.: Lyx, nytta och välgörenhet i tomtesäcken :.

Julen är över och julklappsinköpen i år blev inte så många. Iallafall inte från min sida. Men det är som varje år. Vi säger att vi inte ska handla så mycket (med "vi" menar jag min familj och mina släktingar). Ändå så fyller julklappshögen hela golvet runt granen plus lite till.

Men av det jag köpte var det lite lyx, lite nytta och lite välgörenhet.

Till sambon och sonen köpte jag lite lyxiga hygienartiklar. 16-åriga sonen är kanske inte helt otippat en storförbrukare av diverse deo, duschkrämer och parfymer så till honom blev det en present från min goda vän Susi's webshop i form av detta:

image38
Zirh doftpaket - Den mest väldoftande herrparfymen om ni frågar mig.
(e-beautyshop bjuder på bilden)
Sambon fick ett rak-kit i samma märke, så nu kommer han också dofta ljuvligt ett tag framöver - Mmm, säger jag... :-)

Nyttan i tomtesäcken bestod av ett armbandsur till 6-åriga dottern (hon blev jublande glad efter att ha haft en klocka högst upp på önskelistan väldigt länge) och lite studiehjälp till 16-åringen som just avslutat första terminen i gymnasiet. Studiehjälpen är en bok som jag läste om i Metro eller var det kanske Sthlm City (?)... Jaja, den heter iallafall MVG i allt - Hemligheterna med att få högsta betyg i skolan och är skriven av Raman Mehrzad. Inte för att jag tror att det blir en massa MVG:n nu, men kanske, kanske får han lite motivation att kämpa på de sista åren på gymnasiet. Han gjorde oerhört bra ifrån sig i högstadiet, men nu har liksom musten gått ur honom - han är grymt skoltrött stackarn. Ja, vem va inte det - jag kan ju inte klandra honom precis, för jag var så pass skoltrött att jag hoppade av efter den första terminen på gymnasielinjen som jag först valde  och började sen om på en något mindre studiekrävande året efter. Ja, jag vet vad ni tänker, men nä nä, inte DK=dumklubben... haha... jag hade ju sån tur att de hade döpt om linjen till HK... ;-)
Betyder det hemliga klubben, kanske? (Eller vad säger du, Eva? :-))

Välgörenheten då? Jo, jag fick ett mailtips om en julklapp som man kan ge då man faktiskt inte vet vad man ska köpa till någon. Skolböcker till barn i Etiopien blev min gåva till dagispersonalen. Nu vet jag inte hur det kommer emottas, eftersom gåvan ännu inte är överlämnad då tjejerna var sjuka på terminsavslutningen. Det får bli en nyårspresent istället. 

Så mitt tips är ActionAid till er som vill ge en ovanlig gåva till någon. Där finns det omtänksamma och nyttiga gåvor till all världens barn att välja bland.


Kommentarer
Postat av: Pyret

Hej och tack för God Jul :). Vill bara sticka in huvudet och säga att jag bytt blogg...

Kram och god fortsättning!

2007-12-29 @ 18:10:39
URL: http://litenpyret.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0