.: Receptbyte :.

Jag har fått ett otaligt antal kedjemejl angående receptbyte, som jag notoriskt vägrat gå med i. Alla dessa kedjor av mail får mig att minnas barndomens besvikelse över kedjebrev som man först kände sig tvungen att skicka till kreti och pleti men sen själv aldrig fick några svar på. Därför har jag nu som princip att aldrig gå med i såna typer av kedjor.

Nu när jag ännu en gång tackade nej till ett kedjemail för recepbyte så kom jag på att jag ju faktiskt kan dela med mig av ett recept här på bloggen istället. Ingen behöver känna sig tvingad att skicka vidare och om någon vill dela med sig av sitt bästa enklaste godaste recept, så varsegoda, kommentarena är till för det.
 
Dessutom. Jag är faktiskt urusel på matlagning. Det är mest ett nödvändigt ont. MEN. Även jag har mina ljusa stunder så här får ni nu ett av mina absoluta favoritrecept som jag faktiskt lagade i fredags. Jag blev bjuden på denna rätt hos min vän och före detta kollega Mia för knappt ett år sen och den har blivit ett återkommande inslag i vår veckomeny.

Det passar de flesta, lowcarb:are, kalori-jägare eller bara vanligt folk som äter det mesta.


Kyckling med parmaskinka och balsamsås

  

För en stor familj som vi är, 6 pers (men det räcker nog till 8 pers om man inte är storätare):


1 kg kycklingfilé (går även bra med kycklinglårfiléer men jag tycker att det är så mkt att rensa så jag föredrar vanliga filéer)

(1 tsk salt står det i orginalreceptet, men det avstår jag ifrån pga fonden som är salt så det räcker)

valfri pepparsort (svartpeppar står det i orginalreceptet, men jag tager vad jag haver...)

oregano (står det i org.receptet men i fredags hade jag ingen utan använde basilika, gick lika bra det)

5-10 st skivor parmaskinka (dvs minst lika många skivor som filéer, och det går lika bra med vilken annan lufttorkad skinka som helst)

4-5 dl grädde (valfri sort för vad man föredrar eller beroende på vad man äter för kost)

4 msk balsamvinäger

2 msk kycklingfond

3-4 pressade vitlöksklyftor


Sätt ugnen på 225 grader. Krydda kycklingen med kryddorna och bryn dem i en stekpanna med smör eller olja. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll över kycklingen och in i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter. Servera med ris om man vill eller bara grönsallad, eller stekta grönsaker.


Simsalabim - så enkelt och så smarrigt!

image106
Orginalreceptet finns på arla.

Passar även på att rekommendera ett supergott vitt chardonnay-vin som Mia bjöd på, Simonsig heter det och är inte särskilt dyrt, runt 70 kr tror jag att det går på.

Trevlig sportlovsvecka önskar jag alla mina bloggläsare!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh så gott det låter (och ser ut:-)
Nu drar jag till fjälls...håll tummarna för att jag orkar min mil i vasaloppsspåret och sen hejar vi på att rätt låt vinner på lördag!!! Vi håller sms-kontakt va?!
Kramar

2008-02-27 @ 21:23:00
Postat av: jess

Den där brukar vi också göra - en tokhit!!

2008-02-28 @ 07:57:05
URL: http://ettbraliv.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0