.: Påskpaus och sömnsjuka :.

Jag har tagit en välbehövlig paus från datorer och bloggande under påsken, men nu är jag strax tillbaka med lite bilder från 50-talsfesten i Finland.

Sen har jag en allvarlig fundering kring mina sömnvanor. Natten till fredag sov jag från torsdag kväll kl 21 till fredag morgon kl 7, var uppe ca en timme och fixade lite med barnen och här hemma, sen somnade jag om på soffan och sov ända till 11. Jag sov alltså 13 timmar totalt.

Och, även innan dess har jag tänkt på det här med mina sömntimmar per natt. Jag har räknat ut att jag sover i snitt 10 tim/natt. Somnar med barnen vid läggning och sover ända till morgonväckningen. Visst händer det att jag blir väckt om nätterna (jag har ju barn!), men har aldrig svårt att somna om som regel. Och visst finns det undantagsfall då jag inte somnar med barnen på kvällen, men dessa är lätträknade. Och även då jag har sovit alla dessa timmar, så kan jag ändå känna en förlamande trötthet. Det känns inte helt friskt. Finns det nåt som sömnsjuka?

Nu kommer de som känner mig sen gammalt säga att jag är precis som jag alltid har varit. För jag har alltid kunnat somna i de mest underliga situationer, sittande upprätt på en stol eller liggandes med örat alldeles intill en skränande högtalare på full volym. (hehe... eller vad säger du, Eva?) Så, så har det sett ut ända sedan jag var ung. Men ändå...

När jag hör andra säga att de sover 6 tim/dygn så inser jag ju att jag går miste om 4 härliga timmar som man hade kunnat gjort nåt roligt eller nyttigt av...

Alltså, är det normalt att sova 10 timmar per dygn?


Kommentarer
Postat av: Camilla

Det går nog i perioder. Kroppen är ju smart på det sättet....ibland (särskilt under den mörkare persioden) så måste jag absolut sova 8-10 timmar medan
det ibland räcker med 5-6 timmar...

Men visst är det underbart sköööönt att sova.*S*

OCH....det finns en sjukdom som kallas sömnsjukan.
Vi ses på torsdag va?! Ska försöka hålla koll efter dig. Kram

2008-03-24 @ 16:02:06
Postat av: Malin - lilla Bus

Tror du sover så mycket för att du behöver det. Det går ju åt en del energi till alla barn... Själv dör jag om jag inte får 8 timmar/natt, helst vill jag ha 9. Minns småbarnsåren - inte en enda natt sov jag 1994-2002. Fy hundan. Kram

2008-03-24 @ 18:44:31
URL: http://www.malinschultz.se
Postat av: Helene

Åh, vad skönt det låter!! Fast idag skulle jag varit glad om det blivit mer än 5...lilla fröken Skrot har nu varit uppe sedan 4!!!! Bara för att diskutera täckets varande eller ickevarande(den dikussionen började redan vid nattning och tog då 1.5 timme)...och hon är ju 2, så det spelar ingen roll om det är på eller av, det är fel vilket som...*pust*

Men...jag tror som föregående talare, tror du sover för att du behöver det. Njut av det!
Kram

2008-03-25 @ 06:20:20
Postat av: Busmamman själv

Tack för uppmuntrande kommentarer, tjejer! Jag antar att det stämmer - jag behöver sova (det vet jag ju egentligen oxå). :)

Och faktiskt så känner jag mig lite piggare redan. Men det beror säkert på mina 1-timmes promenader varje dag sedan i fredags. *slår mig på bröstet och känner mig duktig* Frisk luft och motion brukar ju göra susen och antagligen botar det även min sömnsjuka.
Camilla: jag vet att det finns nåt som heter Narkolepsi, men visste du att det finns nåt som heter Afrikansk sömnsjuka? (googlade och hittade det på Smittskyddsinstitutet) Och ett av symptomen är tydligen aptitlöshet, så där kunde jag ju med lätthet avfärda denna sjukdom... haha.

2008-03-26 @ 06:26:17
URL: http://busmammans.blogg.se/
Postat av: Camilla

haha,,,,nä då är det knappast det jag har heller!
Däremot snaqrkar jag en del och då sägs det ju att man inte blir tillräckligt utvilad.
Kram

2008-03-26 @ 10:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0